il ne faut pas s'écrire

La senyora Bovary, protagonista romàntica d'una de les grans novel·les "realistes" franceses (amb totes les ambigüitats i relativismes del terme), ha estat descrita com el paradigma del lector ideal i del lector patètic i, aquest tema, drames i amants i verins apart, és un dels més interessants de la història flaubertiana.

Tot depèn del concepte que es tingui de la funció de la literatura. El que no es pot negar, per exemple, és que l'escena en què Léon i Emma es coneixen conté totes les condicions necessàries per assolir el grau 10 de cutrisme. Mentre que els futurs amants parlen del plaer de fondre's amb el personatge, viure a través de la seva pell i, en definitiva, del plaer d'utilitzar la literatura com a refugi de les misèries de la vida diària, Flaubert escriu a Louise Colet que "il n'y a pas en littératura des bonnes intentions: le style est tout".

Flaubert, en el que podria definir-se com el seu corpus teòric (i que, bàsicament, engloba la majoria de cartes que va enviar a la seva amant, Louise Colet), afirma la primacia i supremacia i favoritisme total de l'estil per sobre del contingut, fins i tot per sobre de la Veritat. A diferència d'Emma, que es queda tancada a casa sentint-se identificada amb tots els personatges tràgics de les novel·les del senyor Hugo o de Walter Scott, la concepció flaubertiana de l'estil i l'escriure i el llegir és ben diferent. En una altra carta a Louise Colet afirma que "ce qui semble beau, ce que je voudrais faire, c'est un livre sur rien (...) qui se tiendrait de lui-même par la force interne de son style". Flaubert parla de defugir el subjecte, d'escriure la passió d'Emma des de la fredor i la reflexió més absolutes. L'equació és la següent: a més intrusions d'auteur i més subjecte, més feblesa i menys capacitat d'exprimir la història tal i com és. L'art, doncs, en tant que ciència. L'escriptor parla de gaudir del llibre en si mateix i fugir d'autocomparacions amb la pròpia biografia, que "il ne faut pas s'écrire", que involucrar-se en l'argument implica prostituir l'art i prostituir-se un mateix. I així, la protagonista del llibre de l'home que elogia l'estil i la impersonalitat es fon amb els herois novel·lescos a través dels mètodes de desplegament de les descripcions, les superposicions de capes, la transició estructural entre escenes o les converses intercalades.

La conclusió de tot plegat, doncs, és que, si ve l'Emma és producte de la ment extraordinària de Flaubert, aquest mai es compraria un llibre de la seva petite femme.


MÓN I COR

Món i cor,

Obro la finestra.
Escolto,
el món està ple de sorolls.

Tanco la finestra.
Escolto,
el cor està ple de remors.

El món,
enfora.
El cor,
endins.

Crida el món,
parla el cor,
mentre els límits de la realitat
es desdibuixen
en un paisatge imaginari.

ARDOR I PASSIÓ


Llençol de passió,

Llençols
que cobreixen cossos
que protegeixen somnis de nit
de seda i de ras.

A fora la nit enllumena el llit dels amants
que dormen abraçats sota la roba de lluna;
cossos entrellaçats d’anada i de tornada
propers a l’abisme dels comiats.

El silenci de la pell es barreja
amb la mirada estel·lar
que observa des del cel
el moviment rítmic
de respiracions enamorades.

Un gest que desperta,
un fresc inesperat.
La mà damunt l’esquena
trencant el silenci dels fràgils amants.

El llençol rodola
del cos al sòl.
La nuesa dels cossos
parla d’un nou descobriment
vestit d’ardor i de passió.


E.E. CUMMINGS



LLEVO TU CORAZÓN
Llevo tu corazón conmigo
lo llevo en mi corazón
nunca estoy sin él,
alla donde voy, vas tú querido
y todo aquello hecho sólo por mi,
lo haces tú, mi amado.
No temo al destino
porque tú eres mi destino, mi amor,
no quiero ningún mundo
pues hermoso tú eres mi mundo, mi fiel.
He aquí el mayor secreto que nadie conoce,
he aquí la raíz de la raíz y
el brote del brote y
el cielo del cielo,
de un árbol llamado vida,
que crece más de lo que el alma puede esperar
o la mente ocultar,
es la maravilla que mantiene
las estrellas separadas.
Llevo tu corazón,
lo llevo en mi corazón.
e.e. cummings

In praise of Irish newspapers

Been in Belfast all week working for one of my favourite papers, the excellent Irish News. Newspapers (along with the nightlife) are still vibrant on both sides of the border in Ireland. The Irish News is one of the few daily newspapers on these islands that sells more copies now than it did 15 year ago. It was also the first daily paper in the UK, despite the Guardian's claims, to adopt the Berliner format. It is now a compact that covers the big stories, such as the Saville Report and the church in crisis, in the most authoritative way. The paper was also in the vanguard of putting its content behind a paywall - perhaps one of the reasons why its sale has remained buoyant. If you want The Irish News's take on anything, and thousands of people in Northern Ireland do, you have to buy the paper. While in Belfast I also came across a slick marketing supplement by the Belfast Telegraph, now under the editorship of Mike Gilson, showing the range of first class front pages and campaigns that the paper has delivered. It oozes with confidence and self belief - something in short supply in too many newspapers these days. Over the border the Irish Examiner offers better Premier League coverage than most, if not all, UK papers. And the Evening Herald in Dublin has proved that outsourcing your entire production ... in its case to the South of France ... does not mean that the standard of subbing or headline writing is in anyway diminished. As this example clearly shows ... 


PS: The sun was also shining in Belfast all week and my Irish friends were enjoying the World Cup enormously ... not least the performances of France and England. 

LA PORTA BLAVA



LA PORTA BLAVA,

Es posa un vestit.
S’hi pinta els llavis.
Sona el timbre de la porta.
Darrera la porta una presència.
Algú respira.
La porta s’obra amb lentitud.
Els passos recorren el passadís.
Al final del corredor, una dona vestida de blau.
La porta es tanca de cop.
Una boca oberta desitja.
L’home obre la boca.
Un petó.
Els llavis es besen i la porta desapareix.


SEXE EN BADALONA

Sexe en Badalona,

La pel·lícula va ser el motiu de la nostra trobada. Feia algun temps que no havíem pogut coincidir totes quatre; els horaris i les diferents obligacions fèiem que cada vegada tardéssim més en veure’ns.
Perfumades i arreglades quedem en trobar-nos a la cafeteria que hi ha al costat dels cinemes Màgic a les sis de la tarda per veure la pel·lícula “Sexo en Nova York”. Aquella pel·lícula que anys enrere, els divendres a la nit, ens havia fet gaudir de moments on els menjars, els somriures i els secrets compartits foren els nostres aliats.
Un cop finalitzada la pel·lícula anem a prendre el característic Manhattan, el còctel famós del film compost per 2/3 d’un bon whisky, 1/3 de vermut (sec o dolç segons el gust), un part de gotes d’angostura, 1 oliva verd o 1 cirera. Abans de sortir del pàrking del centre comercial valorem distintes possibilitats on poder anar a beure aquest còctel cosmopolita, i al final decidim apropar-nos al Port. En arribar ens quedem sorpreses per la nova il·luminació portuària, han col·locat unes bombetes que donen una llum màgica als vaixells que dormen amarrats a port, en l’aire, hi flota una barreja d’olors a mar, a menta i a gessamí. Anem passejant i veiem que s’ha ampliat l’oferta de restaurants i de bars, a l’estil dels qui hi ha als carrers Balmes o Muntaner de Barcelona; a més ens adonem que han ficat un quiosc per vendre premsa, revistes..., i també que han obert una zona de botigues a prop de Capitania.
El rètol del “Club 3+3” ens crida l’atenció i ens acostem, és un bar de disseny, amb puffs i sofàs de color negre i taules rodones de color daurat amb reflexos brillants, del sostre pengen llums de cristalls de Swarowsky. Decidim que aquest serà el bar elegit. Al cap d’una estona el cambrer ens porta els combinats. Mentre anem assaborint les begudes, deixem que el diàleg i la paraula ens envolti en una conversa fluida i diversa. Parlem de la vida i de la mort, dels homes i del sexe, dels fills i de l’educació, de la crisi i dels bancs, dels sindicats i del govern. Totes quatre coincidim en què és necessari que en aquests moments la gent progressista fem pinya per contrarestar els arguments fal·laços de la dreta. L’Anna, per altra banda, ens fa fixar l’atenció en alguns dels canvis significatius que s’estan produint a la ciutat: la nova Rambla del barri del Gorg, el funcionament de les línies de metro als barris del Gorg, La Salut i Llefià, l’arranjament, la neteja i la nova il·luminació dels passos subterranis de la Rambla, els nous bancs de la Rambla, el nou CAP al barri del Progrés, les noves escoles bressol, la nova zona esportiva a Sant Crist, el nou equipament cultural a l’antiga Clínica del Carme, el Pont del Petroli com un nou lloc turístic a la ciutat, i el recent mural artístic realitzat a la façana d’un edifici per donar cara a la ciutat de Badalona. L’Anna que és una fervent admiradora dels moviments artístics i creatius ens diu que per fi ha arribat el color a Badalona, i ens ho exemplifica amb la millora que han obtingut els passos subterranis de l’autopista.
I així, rastrejant la vida i la ciutat, el sexe i l’amor, les quatre amigues alcem les copes per brindar per la nostra vella amistat.

dos plans

3 de març.- Sempre m'han agradat els dijous. M'agraden en la proporció exacta al que em desplauen els caps de setmana, que no són res més que fàbriques d'avorriment i de monotonia. Per això les passejades per la Rambla en diumenge poden ser autèntiques desfilades d'éssers amargats, que vessen tedi i amargor. És justament per aprofitar el punt àlgid de la setmana que tinc per costum, almenys una vegada al mes, d'acompanyar Alexandre Plana al carrer de Petritxol, on viu una tia seva que prepara una xocolata desfeta realment extraordinària. Mai no he estat llaminer, però, quan és acompanyat d'una conversa agradable, l'aroma flonjo que es desprèn d'aquelles tasses calentes és capaç de despertar-me les ganes de viure.

16 d'abril.- De vegades em passejo pels carrers amb l'exclusiu objecte de mirar la cara dels homes i de les dones que passen. La cara dels homes i de les dones que han passat dels trenta anys, quina cosa impressionant! Quina concentració de misteris minúsculs i obscurs, a la mesura de l'home; de tristesa verinosa i impotent, d'il·lusions cadavèriques arrossegades anys i anys; de cortesia momentània i automàtica; de vanitat secreta i diabòlica; d'abatiment i de resignació davant del Gran Animal de la naturalesa i de la vida!

Al seu nou llibre,
Joan-Lluís Lluís versiona un argument anodí de 123 maneres diferents, uns exercicis d'espill a la manera i inspiració dels d'estil del francès Raymond Queneau. L'escriptor nord-català no es resigna amb les figures retòriques i els estils literaris retorçats (que també), sinó que es llança a versionar literàriament pintors com Pollock o Miró i escriptors com en Cassasses o Josep Pla. Aquests dos fragments responen al pallafrugellenc i al seu imitador: qui és qui?

Another contender for non-story of the year

This one, a 90-year-old woman who has discovered a straight banana, comes from the Harrogate Advertiser via colleague Nick Jenkins. Banana drama? Still think the woman who couldn't find custard powder in any of her local shops edges it.

ESCRIURÉ UN POEMA

Escriuré un poema

Sóc un fill delicat,
la lletra girada que escriu el teu nom,
la gota de pluja,
el gra de sorra,
la melodia que t’agrada,
l’impuls inesperat,
el cap que inventa,
la mà que acarona,
quan obres un llibre
entre les teves mans.
Sóc la imaginació, l’aventura,
el quadre que mires,
la darrera nota musical,
una estrella a la nit.
Sóc la paraula, l’instant,
el tren aturat,
el fum d’un cigarret,
un gelat fos,
tot allò que guarda un somni,
un únic nom,
una única paraula.

Creative World Cup by The Guardian

The Guardian's excellent galleries include some good World Cup fronts including the New York Post I mentioned earlier. And if you missed the readers' funny - and sometimes dark - perspectives on the England V USA game take a look at these. Creative sports coverage again from The Guardian.

Newspapers still big in Japan

Interesting graphic showing the circulation of British newspapers from the Business Management website. It also shows that newspapers are clearly still very big in Japan, despite that country's love of digital innovation. What's the secret? Might have to go on a fact finding tour.

Post script on Saturday's debacle

Gloomy night on Saturday. Whatever the positive spinners might say, England didn't look good. Even forgetting the Green blunder, the defence was all over the place failing to win the ball on just about every corner and free kick. And Carragher and Terry looked far too slow. Dawson should start on Friday. And to add it all we had friends round to watch it on HD, so missed Gerrard's goal. Argentina, by contrast, look sensational and the Germans don't look too bad either. I fear we won't get past either of them. Anyway, to cheer you up here are a couple of post-match newspaper funnies.
First watch this recreation of the game in lego by The Guardian - far more entertaining than the original.
And then there's this headline from the New York Post that just about puts everything into context. 

Il·lustració per a la Directa

Ilustración para la Directa

Desenho pra a Directa

DRETS I DEURES A L'ATENCIÓ SANITÀRIA

So many questions ...

I wouldn't normally pick up on basic errors but this headline and article from the London Weekly, really deserve a mention. I was always taught to never leave the reader asking questions ... such as: Was she eight or nine? How can you have eight (a plural) with year (a singular) without a hyphen? What exactly does 'local London' mean? Why is the first letter of each word capped up in the headline? Is it necessary to use 'swimming' twice in the intro. Is 'luckily' an appropriate word in a news story? Why do we allow anonymous communication people to take up half the story with their PR-speak? Oh, and somewhat critically, did the girl drown or not? Luckily, I am pleased to report, she didn't.

The sans and the fury

A couple of issues have the typographical world hot under its collective collar this week. The purists are particularly upset at the poor typography on the iPad ... just four fonts in iBooks and full justification with hyphenation the only option. The fonts on the iPhone 4G, Helvetica and Arial, have also come in for a pasting with some commentators even arguing (gasp) that Microsoft is better than Apple. A huge debate has grown up from the initial posting on The Font Feed and a piece entitled Better Screen, Same typography. It's all a bit surprising that Apple should be criticised for typography, given that it was the Mac that pioneered desktop publishing and turned everyone into a potential typographers. Hopefully, given that the type types, have been doing their best to crash Twitter with their outrage, Apple will be stung into action in time for the next generation of gizmos. 
Equally alarming, though, is the Wall Street Journal's decision to use Comic Sans on a news headline this week (albeit on a story about a cartoonist). As you probably know Comic Sans is the most vilified of fonts. There is even a Ban Comic Sans campaign and, should you be minded, you can buy t-shirts declaring your hatred for the Microsoft font. The comments on Typophile about the WSJ's lapse include 'the barbarians have breached the gates and made it inside the walls of the city' and 'heads should roll'. Microsoft better than Apple? Comic Sans in the WSJ? Sounds like Armageddon to me.

The ultimate hyperlocal edition

An amusing look at the 'Boston Globe redesign'. Hyperlocal editions at their most extreme. Funny ... even for a dyed-in-the-wool print journalist.

Put your best font forward

I know typography can make a page sing ... but now it can make it dance too. Clever type graphic from Spanish designer Roman Cortes. He has created a nice tribute to the Beatles too.

Flash of World Cup brilliance

Very impressed by this digital graphic from the Spanish daily sports paper Marca. Everything you need to plan your world cup in one simple dial. Clever stuff ... and from a newspaper too!

The lost art of proof-reading

Does anyone in newspapers proof-read any more? Long gone are the days of copyholders and readers but there still needs to be time left for someone armed with a ruler and a pen, to go through the pages in detail and make the corrections. It would certainly have saved the Citizen & Times its recent embarrassment.   Anyway, here are two proof-reading videos. One is to make you smile, the other is a more serious guide to proofing marks. The latter will surely be redundant soon. If you are reading a proof why mark it up for someone else? Just do it yourself.

EL SILENCI I LA PARAULA

El silenci i la paraula,

La porta s’obre i dins de l’estança no hi ha veus, no hi ha un jo ni un altre que es reconeguin; arraconats darrera el combat resten les cendres de la lluita mantinguda entre l’home de la llum i l’home de l’ombra. Passat el temps d’aquestes cendres ressorgirà un nou ésser, aquell que per damunt dels conflictes, implantarà l’harmonia que fa cessar tot conflicte i la bellesa entrarà en la vida individual i en la vida col·lectiva.
La porta s’obrirà i dins de l’habitacle hi haurà veus, hi haurà treballs compartits, solidaritat; hi haurà un jo i un altre que es reconeguin en la mirada, que caminaran en la mateixa direcció, construint ponts de certeses compartides. Hi hauran rostres honestos, i les ombres ambigues i grisoses es transformaran en diàlegs plens de vida i de significat, i un logos amorós transformarà totes aquelles fal·làcies del passat en sentiments de veritat i de justícia. Un subjecte despullat de pors i d’indiferències alliberat en l’esfera ampla del coneixement i la creativitat vetllarà perquè el diàleg democràtic continuï essent el lligam entre els éssers humans.

Ken Stobbs remembered

Photo: Shields Gazette
Saddened to read about the death of North-East photographer Ken Stobbs on HTFP. When I joined the late Shields Weekly News in 1977, as a fresh faced trainee in a John Collier suit, Ken showed how me around the rough, tough town that is North Shields. He quickly convinced me that the suit wasn't such a good idea down on the fish quay ... and I started leaving jeans and a donkey jacket in the office! I will always remember Ken with affection, for taking time to show a trainee the ropes, always bringing a quick line and a sense of fun to his work, even when we were freezing on the picket line, and taking great pictures. RIP Ken. Read Janis Blower's tribute at the Shields Gazette.

Time to stamp out two-deck syndrome

This front page from the Times & Citizen in Bedordshire has been doing the rounds. I have seen many 'heady heady heady' mistakes but never on the splash. It is, I guess, a symptom of many things happening in the industry. But my beef is over the two-deck syndrome that blights newspapers. Since templating became the quick and easy way to produce pages, managers and even subs have forgotten that layout is a journalistic craft. It should be easy - read the story first, write the best headline you can and then build the page around it. When Concorde crashes into a hotel outside of Paris, you have to get 'Concorde' into the headline. "Fast jet' isn't quite the same. When a killer wheels his victims' bodies to the Regent's Canal is a shopping trolley, you have to get 'shopping trolley' up there. 
Look at the shape of the classic 'Zip me up before you go go.' Terrible, but who cares? If The Sun had adopted this grim two-deck policy we might have had:
Pop star
arrested
Two-deck syndrome leads to lazy words squeezed into inappropriate shapes, it makes news pages all look the same (like wallpaper) and, as the Times & Citizen demonstrates, it turns news pages into a product, with one shape to fit all stories. Layout should be about story telling, not about drawing boxes. Words sell newspapers - but the drip-drip effect of predictable splash headline words such as plans, attacks, boost, drugs, shame, vandals, crash etc have become
bland and invisible on the newsstands. Good headline writers need to use words that build immediate and vivid pictures in the minds of their potential readers. I have hundreds of examples of splash headlines that fail to do this because of two-deck syndrome - a large weekly paper that says ‘Plans promise jobs bonanza’, an evening that says ‘Youth crime blitz boost’. For all the extra sales they brought in, they might as well have just written 'headline headghgh.'

Les Festes Majors Alternatives de Sants

a l'Espanya Industrial!

EL UNIVERSO ES SINFONIA

Michio Kaku, físico teórico
"Este universo es una burbuja enuna sopa de universos"
VÍCTOR-M. AMELA - 18/05/2010
LA VANGUARDIA

Tengo 63 años. Nací en California y vivo en Manhattan. Soy catedrático de Física Teórica y colaboro con el acelerador de partículas de Ginebra. Estoy casado y tengo dos hijas veinteañeras. ¿Política? Tecnología para la prosperidad. La ciencia coincide con visiones de la mística

Qué es lo último que sabemos sobre el universo?
Que no es universo: es multiverso.
¿Qué significa eso?
Que no hay un solo universo: ¡hay muchísimos universos a la vez, simultáneos, paralelos..! ¿Dónde están? Yo no los veo.
En lugares y tiempos lejanísimos. Imagine una sopa de burbujas...
Vale, ya la tengo.
Una de esas burbujas es este universo nuestro: nosotros y todas las galaxias estamos en su superficie en expansión. Pero hay en la sopa otras burbujas parecidas naciendo a cada momento, creciendo, fundiéndose unas con otras, estallando...
¿Cómo lo sabe usted?
Nuestros modelos teóricos así lo indican, y hoy los físicos nos dedicamos a rastrear las evidencias de estos universos paralelos al nuestro, que nacen a cada instante. No hubo un solo big bang:¡los hay continuamente!
Mientras usted y yo hablamos ¿está habiendo un big bang en algún lugar?
Sí. El de nuestro universo fue hace 13.700 millones de años, quizá por fusión o colisión de otros universos, otras burbujas.
¿Y cómo y cuándo acabará la nuestra?
Seguirá expandiéndose indefinidamente, hasta un "gran frío". ¡Quizá por entonces hayamos aprendido a saltar a otro universo!
¿Existe también algún tipo de conciencia en los demás universos?
No sabemos... Pero quizá, en otro universo paralelo, otro usted esté haciéndole otra entrevista como esta a otro yo...
Procuraré que la mía aquí sea la mejor.
A escala cuántica ya podemos lograr que una misma partícula esté en dos lugares a la vez, y también teletransportar un átomo: es como copiarlo en otro sitio y que desaparezca el original. Será difícil lograr esto mismo con personas para viajar en el espacio...
¿Y viajar en el tiempo?
Es teóricamente posible..., pero exigiría una energía descomunal. Creo que la tecnología nos permitirá obtener esa energía en un futuro. Así que si hoy alguien llama a tu puerta y te dice: "hola, soy tu ta-ta-ra-ta-ta-ranieta"... ¡no le des un portazo! Puede que sea una descendiente que viene del futuro...
Buen truco para ligar.
Es factible una visita desde el futuro: generando dos líneas temporales, no afectaría al linaje del visitado que conduce al visitante.
¿Acaso le visitó a usted alguien, para empezar a interesarse por estas cosas?
Ja, ja... Una profesora en el colegio cristiano me despertó el interés, a los ocho años. Mis padres, japoneses, me habían empapado de budismo: el universo no empieza ni termina. ¡Y esa profesora nos explicó el Génesis..!
Donde Dios crea cielos y tierra.
Eso chocaba con lo que yo sabía, así que alcé el dedo y pregunté: "¿Y dónde está la mamá de la que nació Dios?" Si el universo tenía un origen, ¡yo iba a saber cuál era!
¿Y qué dijo la profesora?
Que preguntaría a su director espiritual.
¿Y qué dice de estos relatos la ciencia?
La ciencia hoy describe escenarios ya anticipados por la mística: otros planos, otras dimensiones... El multiverso combina infinitud y creación continua. Y ahora buscamos la ecuación que englobe todas las fuerzas.
¿Qué dirá esta fórmula?
Todo es vibración y cada partícula elemental, una nota: la física estudia armonías; la química, melodías. ¡El universo es sinfonía!
¿Qué le gustaría descubrir a usted?
Coopero con el gran acelerador de partículas de Ginebra: buscamos la partícula S, que confirmará lo que he estado explicándole.
Espero que no saltemos por los aires...
Puede dormir tranquilo. Nos llegan ahora mismo del universo rayos más peligrosos...
¿Y qué utilidad práctica le sacaremos a todo este saber?
A corto plazo, ninguna. Pero cada nueva fórmula científica modifica el mundo...
¿Qué nuevos avances tecnológicos tenemos ahora más a punto?
Pronto los chips serán más baratos que el papel: ¡los tendrás integrados por todo tu alrededor, incluso en tu cuerpo!
Póngame un ejemplo.
Tus gafas o lentillas, conectadas on line, te identificarán a tu interlocutor - nombre, estudios, perfil...-y si habla otro idioma, te bajarán subtítulos automáticamente.
¡Compro!
Entrarás en tu baño y será mejor que el mejor hospital de analíticas actual: te analizará orina y heces cada vez, y el espejo analizará tu aliento cada día, y así sabrás que alguna proteína de tus células puede generar un tumor ¡diez años después! No habrá tumores.
¡Adiós al cáncer, pues!
Tendrás un escáner del tamaño de un móvil, te harás una prueba instantánea que enviarás a una pantalla: ¡ella será tu médico!
Y si tuviese que operarme, ¿qué?
Dispondrás de órganos de recambio de todo tu organismo, desarrollados a partir de algunas células tuyas. Tendrás piel, huesos, arterias, válvulas coronarias, tráquea, nariz, orejas, narices... Y también hígado y páncreas: ¡adiós a la cirrosis y a la diabetes!
¿Cuándo dispondremos de todo esto?
Antes de diez años. ¡Bravo!
Y luego, ¿qué?
Cambio de civilización: a fines de este siglo sabremos usar ya la energía planetaria y no precisaremos de hidrocarburos. Luego, aprenderemos a usar la energía estelar. Y luego, la energía galáctica...